Leven in plaats van overleven
 » Werkvormen en methoden

Werkvormen en methoden

Op Dreef gebruikt een scala aan werkvormen en methoden, meestal in combinatie. Afhankelijk van de persoon en de coachingsvraag kan ik verschillende ingangen kiezen: Wat voor gevoelens en gedachten gaan er door je heen? Wat “vertelt”je lichaam je? Hoe is je dagelijkse gedrag en omgang met anderen? En welke patronen zijn daarin te herkennen? En hoe is het met je inspiratie (weet je nog waar je het voor doet)? Een coachingsessie bestaat niet alleen uit praten.

Veelgebruikte methoden/werkvormen

Voor het verkennen van en omgaan met je hooggevoeligheid:

  • Met een andere bril naar je jeugd/levensloop/loopbaan kijken;
  • Oefeningen gericht op een efficiënter omgaan met je waarneming en energieverbruik: het intrekken van je antennes, het opschonen van je energiesysteem, aarden, centreren, begrenzen, focussen, terug- en opschakelen;
  • Het (opnieuw) leren gebruiken van de signalen van je lichaam voor bewustwording en verandering;
  • Verkenning/oefeningen omtrent de werking en beleving van emoties en communicatie;
  • Manieren om te helen, beter en completer toegerust te zijn. Het werken met het “innerlijke kind”, middels begeleide visualisatie, kan een onderdeel zijn.

Voor het behandelen van stressklachten, overspannenheid en burnout:

Op Dreef werkt vanuit de methode Chronic Stress Reversal. Kenmerkend voor deze methode:

Startpunt is het meten van vitaliteit, herstel(vermogen) en belastbaarheid;

  • Praktische maatregelen en een dagprogramma samenstellen om roofbouw te stoppen en (herstel)vermogen te bevorderen;
  • Het aanleren van ontspannings- en ademhalingsoefeningen;
  • Het bevorderen van zelfsturing: je leert grenzen te stellen, invloed uit te oefenen, minder prestatiegericht en meer kwaliteitsgericht te werken en meer afwisseling aan te brengen tussen inspanning en ontspanning;
  • Elke cliënt krijgt maatwerk en na elke sessie worden toegesneden informatiemateriaal en huiswerkopdrachten meegegeven;
  • Begeleiding bij re-integratie op je werk.

Ruimte maken in oude gedragspatronen

Voice Dialogue gebruik ik als hulpmiddel om oude patronen los te (durven) laten, en nieuwe stappen te (durven) zetten. Het is een methode waarbij je verschillende kanten van jezelf beter kunt leren kennen en er letterlijk mee in gesprek kunt gaan, hoe gek dat misschien ook klinkt. Je neemt plaats op verschillende plekken in de ruimte, zodat we bijvoorbeeld kunnen spreken met jouw “pleaser”, “pusher” of “perfectionist”. Verrassend herkenbaar en effectief in het doorbreken van vastgeroeste patronen. Je kunt leren om meer en meer als een dirigent van jouw eigen orkest met al die verschillende kanten om te gaan, met meer zelfsturing. Sommige kanten wat te laten ontspannen, en onderbelichte kanten meer ruimte te geven.
Nieuwsgierig? Lees meer over Voice Dialogue in de nieuwsbrief “Hoe komt een kritische perfectionist tot bloei?” die ik hierover schreef.

Transactionele Analyse (TA) gebruik ik met name om de communicatie in relaties inzichtelijk te maken, bijvoorbeeld met een partner, collega of leidinggevende. Dit kan ruimte creëren voor een andere opstelling. TA verkent de rollen die jij en je gesprekspartner innemen, en gebruikt daarbij 3 basisposities: Ouder, Volwassene en het Kind.

RET, Rationele Effectiviteits Training, is een methode die er van uitgaat dat je gedachten over een situatie, en niet zozeer de situatie zelf, bepalen hoe je je voelt. Je gedachten uitdagen en ruimte zoeken voor andere gedachten, kan heel verruimend en stressverlagend werken. Voor hoogsensitieve mensen is vaak wel een tussenstap nodig, om zich los te kunnen maken van hun emoties.

Onderzoek van waarden en drijfveren is vaak de start van een loopbaanoriëntatie. In zes stappen ga je van binnen uit bepalen wat jou drijft, en voor jou wezenlijk is.

Verder werk ik graag met (kern)kwaliteiten en kernkwadranten (Ofman), het gedachtengoed van Covey, technieken uit Gestalt en NLP. Ook creatieve opdrachten kunnen deel uitmaken van een traject.